Hej, mitt namn är Karin och jag fick diagnosen dystoni i höstas. Jag studerar och kommer att ta en magisterexamen om några år. Jag hoppas att man inte blir dömd för sitt hanikapp att bli arbetslös. Hur har ni andra det?
Jag skulle också vilja veta vilka olika sympton som kan förekomma. På mig faller huvudet ner på vänster sida. Ibland kan jag också känna domningar i ansiktet. Jag har tränat mycket hela mitt liv och fortsätter i den mån att jag inte får ont i hals och nackmusklerna. Brukar dra en stor halsduk runt halsern för att stödja och få upp huvudet.
Jag känner en stor osäkerhet för min sjukdom. Läkaren en Dr. Press som jag hade från Karolinska svarade inte på några av mina frågor. Han skulle ha skickat en remiss till mig för vidare tester. Jag väntade i tre månader och fick tillslut ett brev från en annan läkare på ett annat sjukhus.
Trodde att jag var där för tester, men det visade sig (efter en timmes dissution) att den nya läkaren inte visste något om mina blodprover och de tester som jag blivit lovad. Han trodde att jag var där på en rutinkontroll. Han frågade faktiskt mig om jag visste något om blodprov och sedan visade han mig ett brev från den första läkaren Dr. Press där det bara stod vad min man jobbade med!!??
Efter att den här andra läraren klämt på min hals en stund sa han att jag hade dystoni. Tyvärr fick jag ingen annan information.
Jag skrev ett brev till Dr. Press och frågade vad han sysslade med? Varför jag inte fått någon information om att jag bytt läkare och framför allt varför den nya läkaren inte fått mina blodprov och vart min remiss tog vägen. (Visste inte då vad jag led av. Om det var en svår sjukdom eller ett myggbet.)
Ska det gå till så här? Jag känner mig fortfarande inte säker på vad det är för fel på mig., eftersom det inte gjorts några riktiga undersökningar. De blodprov som togs försvann och jag har inte fått något besked ännu.
Är det någon annan som har haft liknande problem? Vad skall man göra?